lördag 21 juli 2012

Vandra i fjällen.....

Att få möjligheten att vandra i Abiskofjällen är för mig en återupplevelse... just här för 10 år sedan gick jag på dessa vandringsleder och kände att livet är något helt fantastisk....

...man måste ta vara på naturen så inte allt detta vackra att försvinner....
Här kan ni se den berömda.... Lapporten.....Det finns många turmål och denna tur gick först till en plats som kallas för Paddus en gamal offerplats ( vill inte veta hur det gick till men det var ett bra brant stup där uppe ) på fjällets högplatå...
Här uppe på fjället kan man ta sig en liten stund till eftertanke....

..vidare ner mot Nissunjåkkas kanjon och här var det brant vill jag lova....så det blev att följa jåkken längs upp med kanten....

..så här ser det ut ibland för regnet har fullständigt vräkt ner...men inte när vi gick vilket jag var otroligt tacksam för vill jag lova...men skitigt och blött var det.....tur man har bra vandrings kängor...tjoo hooo....

Vi kom så småningom ner till Nssonjåkka och det var ett dån av vatten och jag måste säga........

..tur att man inte skulle passera den här vägen över forsen för vilka krafter det är....

Nu är det inte denna markering som man förljer när man vandar ...men den visar att man befinner sig i en av sveriges nationalparker....
Nu är ju jag ingen blomsterexpert när det gäller vildablommor..men är inte detta både lingomblommor och lingon på en och samma gång....lite knepigt är det...
Jag får avsluta med en bild på den vackra blomman Linnéa...så söt och så enkel...och tänk att den lever här uppe i kallaste norr på en liten liten sten....
Turen blev runt 2 mil så man måste nog medge att lite ont här och där fick man  ...men va gör väl det...det är alla underbara naturupplevelser som man tar med sig hela livet från denna underbara plats i vårt VACKRA SVERIGE....Abisko...jag kommer tllbaka....<3 <3
Vandra mera.....KRAM <3

2 kommentarer:

  1. Väldigt vackra bilder!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Det är alltid lika roligt med en liten kommentar.....jag blir så glad :o)

    SvaraRadera