lördag 21 juli 2012

Abisko...

...nationalpark i Norrbottenslän med dramatiska naturinslag och med helt fantastiska vandringsleder.

Det finns en stollift som tar en upp på ett fjäll som heter Njulla ...man får hålla tangenterna i styr så det inte blir en tokig felstavning ;o)....och va skulle jag upp för denna lift nu då... jag som har höjdskräck...ja ...jag menar verkligen höjdskräck...
Ni ser själva det var högt...1164 meter över havet och så blåste det utav bara den så liften gungade lite ...hej å hå....inte nog med det den stannade naturligtvis varje gång som någon skulle av eller på och så gungade den igen... å hej å hå......Upp kom jag och då visade temperaturen 7+ ...brrrr....

Vad gör man då när man kommit upp på toppen ...jo...man sätter sig och tar en kopp kaffe och myser vid stugväggen ...solen hade börjat komma fram och det var lä....sååååå härligt....men här kunde vi ju inte sitta och lata oss... vi skulle ju vandra hela vägen ner hade vi bestämt så ....på med ryggsäcken och iväg.
Det var lite klurigt först med nedförslutet men vi traskade på och vek av lite där vi hittade ett vattenfall med iskallt smältvatten...
Det här är ett av många vackra naturupplevelser man får när man fjällvandrar....
..man blir så glad både i kropp och själ.....
Det som ibland kan vara lite klurigt är att hitta rätt väg..hmmm.....skulle jag gå till höger...nä det var nog vänster...nä vänta nu man måste nog gå runt här osv...men det löser sig...det får väl bli "några" kilomter extra då...eller så har man med sig värdens bästa kartläsare :o)
Vandra lugnt.... KRAM <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar